چهارشنبه 2 خرداد 1403

"حمام گپ" سر از خاک بيرون مي آورد

  تاريخ:سی ام مهر 1387 ساعت 13:11   |     کد : 9460   |     مشاهده: 1353
به گزارش صنعت نیوز، معاون ميراث فرهنگي استان هرمزگان گفت: تا پايان سال جاري حمام گپ (بزرگ) بندر عباس کاملا از زير خاک بيرون خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، معاون ميراث فرهنگي استان هرمزگان گفت: تا پايان سال جاري حمام گپ (بزرگ) بندر عباس کاملا از زير خاک بيرون خواهد آمد.

عباس نوروزي، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان هرمزگان در خصوص خبر فوق گفت: اين حمام متعلق به دوره قاجار است و تا دوره پهلوي مورد استفاده قرار مي گرفت.

وي با بيان اينکه اين پروژه را از 10 روز آينده آغاز خواهيم کرد، افزود: سال گذشته 50 درصد از بزرگترين حمام بندر عباس از زير خاک بيرون آمد و امسال هم در صدد هستيم اين حمام را به طور کامل از زير خاک بيرون آوريم.

نوروزي خاطر نشان کرد: پس از اينکه حمام گپ به طور کامل از زير خاک بيرون آمد عمليات حفاظتي اين حمام تاريخي را آغاز خواهيم کرد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان هرمزگان در خصوص ديگر اقدامات در دستور کار براي حمام گپ گفت: پس از اتمام عمليات حفاظتي طرح مرمتي تهيه شده که در آن کاربري اين بنا مشخص مي‌شود و سپس عمليات مرمتي آن آغاز خواهد شد.

وي مرمت کامل حمام گپ را يک پروسه پنج ساله دانست و افزود: هر ساله با هزينه 150 ميليون تومان اعتبار مرمت و حفاظت بخش هايي از اين حمام تاريخي انجام مي‌شود.

نوروزي در خصوص اعتبار تخصيص يافته در سال جاري گفت: در حال حاضر 90 ميليون تومان براي اين پروژه در نظر گرفته شده است.

خاطر نشان مي شود، اين حمام قاجاري تا دهه 50 قابل استفاده بوده‌ و تا سال 62 به صورت مخروبه درآمده‌است.پس از آن به دليل پايين ساختن حمام ها از سطح زمين سازمان زيباسازي بندرعباس روي آن را با خاک پوشاند تا هم سطح زمين شد پس از آن سازمان ميراث فرهنگي هرمزگان با توجه به وضعيت اين اثر درسال 82 به اين نتيجه رسيد که اين اثر تاريخي را نجات دهد.

http://sanatnews.ir/News/1/9460
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است